PORTRÄTTETEkonomiprofessorn Micael Dahlén

”Jag förstår att det finns en gräns. ”

Debatt

Debatt: Fas tre är som ett slavkontrakt

I dagsläget har många med mig passerat 450 dagar i Jobb- och utvecklingsgarantin och blivit inslussade i fas tre. Den långtidsarbetslöse som är i fas tre drar den ultimata nitlotten och blir betraktad som kriminell och åläggs att utföra samhällsnyttig tjänst. Denna samhällstjänst förläggs till en arbetsplats med bibehållet aktivitetsstöd. Ledande politiker förespråkar att det skall löna sig att arbeta. GÖR DET? Ja, det lönar sig att arbeta för arbetstagaren men inte för den långtidsarbetslöse som är hänvisad till samhällstjänst. Den långtidsarbetslöse “tvingas” att skriva på ett slavkontrakt och acceptera “löner” som inte ens kommer i närheten av arbetstagarnas lägstalöner. Den långtidsarbetslöse är rättslös, eftersom gällande arbetslagstiftning och kollektivavtal endast gäller för arbetsmarknadens parter (arbetstagare och arbetsgivare). Den arbetslöse kan inte kräva att få en lägstalön och semester med semesterlön. Den ultimata förnedringen är när slavkontraktet godkänns och skrivs under av den arbetslöses fackförbund.

Som fas trea är det inte längre första prioritet att söka riktiga arbeten, eftersom nämnda åtgärd är en heltidssysselsättning. Värdet av en färsk referens samt eventuella meriter från en samhällstjänst kan ifrågasättas. Det kan också ifrågasättas om långtidsarbetslösa någonsin kommer att få ett arbete på den reguljära arbetsmarknaden, eftersom arbetsgivarna inte är sena med att utnyttja systemet av välutbildad arbetskraft som finns gratis att tillgå.

Arbetsgivaren är den som drar vinstlotten och kan utnyttja en eller flera långtidsarbetslösa. Arbetskraften är inte bara gratis, utan arbetsgivaren får dessutom BETALT (225 kr dagen) för att ta emot en fas trea. Arbetsförmedlingen förklarar ersättningen med att arbetsgivaren belastas med omkostnader. Hur kan omkostnader ens motiveras, när arbetskraften är gratis? Istället skulle dessa 5 000 kr i månaden oavkortat gå till den långtidsarbetslöse som utför ett arbete. Har politikerna över huvud taget tänkt över vad detta sänder för signaler? Som arbetslös kan man uppleva att man är en belastning och inte en tillgång på arbetsmarknaden och belöningssystemet, som riktas till arbetsgivaren, förbättrar inte den arbetslöses självförtroende.

Den nuvarande arbetsmarknadspolitiken sänder ut felaktiga signaler och ansvaret till en attitydförändring måste ligga hos politikerna. Den arbetslöse straffas och får bära skulden för arbetslösheten, medan arbetsgivaren visar en ovilja till att anställa långtidsarbetslösa. Långtidsarbetslösheten beror till stor del på medvetna och omedvetna fördomar och förutfattade meningar hos arbetsgivarna mot denna grupp. Långtidsarbetslösa som grupp har blivit stigmatiserade av arbetsgivarna. Politikerna förstärker detta stigma och syndabocksförfarande, vilket grundar sig på rädslor och en stor okunskap.

Enligt Arbetsförmedlingen är fas tre “frivillig” men väljer man att inte delta i fas tre och därtill tillhörande samhällstjänst, blir man utan ekonomisk ersättning. Vari ligger då frivilligheten för den långtidsarbetslöse som i många fall också har försörjningsplikt som förälder. Den långtidsarbetslöse är en viktig siffra i arbetslöshetsstatistiken och däri ligger individens värde. Den långtidsarbetslöse är också en människa av kött och blod, som lever i ett rättslöst samhälle och som tycks sakna människovärde.

Finns det någon advokat som vill företräda gruppen arbetslösa, som systematiskt blir utsatt för kränkande särbehandling?

Dela |

Kommentarer

Ian
  • 20:30, 03 september 2009 | 
  • Anmäld
Vilken typ av arbetsuppgifter får du utföra i åtgärden? Är det lärorikt och stimulerande eller enbart nonsens?
Anvisad
  • 13:21, 08 september 2009 | 
  • Anmäld
Tack Anette för din debattartikel. Själv har kämpat tre månader att uppmärksamma fas 3 . Tyvärr utan respons. Fackets svar - arbete utan avtal inte vårt bord. Media - tidsbrist, jurister - vad vill du egentligen.. Sjukvården vill inte ge oss sjukintyg längre vid sjukdom pga att FK accepterar inte läkarintyg när du är arbetslös.
Slavar just nu hos min andra anordnare , heltidsarbete med ersättning ca 8000-9000 tus. per månad. Under de tre månader i sysselsättningen har jag träffat många andra i samma situation. Maktlöshet och uppgivenhet är vanligt, depressioner och besvikelse på samhället. Efter över 30 år plikt görande och A.kassa avgifter sådan utkastning utan minsta människovärde
Att blir utsatt för behandling som handlar om, för det mesta, att fostra och träna att misstänks göra dig som fuskare och svartjobbare och lata. Kontraktet påskriven, efter noggrann granskning av dina arbetande timmar och minuter kanske får du din aktivitetsstöd i tid att du hinner betala hyran och andra räkningar Kvar blir det inte mycket, med ett skiva bröd med leverpastej till lunch kanske orkar du ett tag till. Väldigt många är tvungna att lämna sina anhöriga under många timmar ensamma hemma, svår sjuka i behov av tillsyn och hjälp, men först plikten för samhället sedan efter kl 17 00 raka vägen hem.
Theo Radich
  • 12:42, 12 september 2009 | 
  • Anmäl

I DN 12/09/09 läste jag Anette Höilands insändare ”Fas tre – ett slavkontrakt” som även ni har publicerat. Jag har liknande förnedrande erfarenheter med Fas tre.

Jag är en 60-årig jobbsökande. Efter tre års arbetslöshet har jag varit med om olika statliga arbetsmarknadsåtgärder. Den senaste är hos ett privat foretag som har skapat fem olika program för att sysselsätta långtidsarbetslösa i Fas tre. Tre av de här programmen har fått godkännande och pengar från Arbetsförmedlingen. Hundratals långtidsarbetslösa slussas in i programmen, vilka många av oss upplever som kränkande och helt meningslösa. Idéen är inte att hjälpa oss skaffa arbete - då skulle företaget förlora en viktig inkomstkälla. För varje deltagare får företaget 5 000 kronor per månad från Arbetsförmedlingen. Hundratals deltagare i Stockholm, Norrköping, Kristianstad, Malmö och Helsingborg betyder miljontals kronor av skattebetalarnas pengar som strömmar in i detta privata företag varje månad. Min månads ersättning är 3 000 kronor, givetvis omöjligt att överleva på. Trots det är jag tvungen att sysselsätta mig med Fas tre heltid fem dagar i veckan i en av företagets många lokaler - som får 5 000 kronor för mitt arbete! Det är en lukrativ affär – inte för de arbetslösa utan för det privata företaget, dess styrelse och de fastanställda.

Theo Radich
Odengatan 8
114 24 Stockholm
08 6124988
Anette Höiland
  • 10:07, 14 september 2009 | 
  • Anmäld
Svar till Ian. Mina arbetsuppgifter är stimulerande och lärorika, men det är inte budskapet med min artikel. Arbetsuppgifter som utförs av en fas trea får inte vara ordinarie arbetsuppgifter, vilket då skulle kunna resultera i en undanträngningseffekt. Gränslandet mellan ordinarie och icke ordinarie arbetsuppgfiter är väldigt luddigt. Budskapet med min artikel är att Arbetslagstiftningen och kollektivavtalen skall gälla lika för alla som utför ett arbete. Varför är inte jag lika mycket värd på den svenska arbetsmarknaden? Med vilken rätt har ni att utsätta mig för kränkande särbehandling? Varför skall jag finna mig i att få en bruttolön på 14 000 kr/mån på heltid och därtill betala den högsta skatten? Varför får inte jag jobbavdrag? Varför har inte jag rätt till semester med semesterlön? Hur skall jag som akademiker med 185 högskolepoäng klara av skuldkravet från CSN på 1 500 kr/mån, när jag inte ens har till existensminimum? Hur skall jag som ensamstående tvåbarnsmor kunna försörja mig själv och mina barn? Svara på dessa frågor, så förstår Du nog budskapet med min atikel.
Torbjörn Bood
  • 14:29, 09 oktober 2009 | 
  • Anmäl
Det som är riktigt spännande är att inte ens högutbildade människor fattat vad som sades i valkampanjerna i 2006 års val. Eller trodde ni att "arbetslinjen" bara skulle gälla "nån annan"? Faktum är att Jusekkollektivet säkert ligger avsevärt mycket mer åt höger än vänster på den politiska skalan och därigenom tycker att dagsläget är helt OK. Att många av medlemmarna är högavlönade har gett mycket klirr i kassan. Tror dess värre också att många mer eller mindre släppt den solidaritetstanke som fackföreningar bygger på - till fördel för egen höjd nettoinkomst. Själv så håller jag med om att din situation inte är acceptabel - men då är ju jag å andra sidan något som regeringen kallar bidragspartist, dvs Sosse (och även Jusekmedlem)...
Per
  • 16:36, 04 november 2009 | 
  • Anmäl
Tack för den intressanta, men dock föga uppmuntrande artikeln. Jag har bara varit på ett intro-möte för FAS 3 men har redan mina dubier. Se denna fullmakt a la carte blanche så förstår ni vad jag menar. Vad går gränserna efter detta?

http://bayimg.com/FAefLAACl
Andreas
  • 21:50, 06 november 2009 | 
  • Anmäl
Jag har också FAS 3 plats på en arbetsplats där flera företag samsas under samma tak. Officiellt har jag FAS 3 hos teamet som sysslar med jobbcoachning och personalrekryering men arbetet jag utför är ordinarei arbetsuppgifter under samma tak hos ett annat företag. Detta företag har i takt med att dom fått en hel massa FAS 3 folk tagit en del arbetsuppgifter från andra anställda och gett till oss som gör det gratis åt dom. Dom slipper numera betala för vissa saker.
Thomas
  • 13:29, 26 november 2009 | 
  • Anmäld
Hej !
Får man samma ersättning i fas 3 som i fas 1 fas 2 ?
Jag ska i fas 3 arbeta med "varaktig samhällsnytta" i Solkraft"
i c:a 2 år. Kan jag få samma ersättning i dessa 2 år som jag har nu
i fas 2 ??? Vore tacksam för ett svar så fort som möjligt
Med vänliga hälsningar
Klas
  • 21:02, 29 november 2009 | 
  • Anmäl
Mycket bra artikel och det är på tiden detta kommer ut i det offentliga ljuset!

Går själv i FAS-3 nu och har väl rätt vettig sysselsättning, men arbetslusten är ju inte direkt på topp. Men så har det ju alltid varit att trälar inte jobbar lika bra som de som uppbär en värdig lön.
Mats Larrson
  • 06:12, 06 december 2009 | 
  • Anmäl
Tack Anette, det är faktiskt en bra artikel .

Arbetslösheten bör inte överstiga 3-4 procent. Den uppgår nu till 10 procent, alltså oacceptabelt hög. Det är samhällets skyldighet i enlighet med FN-konventionen om de mänskliga rättigheterna att se till att medborgarna har jobb så att de kan försörja sig själva. Försörjningsstöd - socialbidrag - är inte tänkt att vara istället för arbetsinkomst under någon längre tid.
Att situationen ser ut som den gör i Sverige är regeringens fel. Den har inte vidtagit de åtgärder som krävs för att hävda sina medborgares intressen när det gäller jobb.

De motprestationer som samhället kräver av sina arbetslösa medborgare ska betalas med avtalsenlig lön plus alla andra rättigheter som en "riktigt" anställd har. Fas 3-jobben saknar detta och är därför djupt diskriminerande mot dem som hamnat här.

Jag undarar om man kan överklaga och i sådan fall vill jag veta var?

Man kan läsa vidare om det på det följande:
http://processjuridik.wordpress.com/2009/09/23/jobb-och-utvecklingsgarantins-fas-3-kan-vara-brott-mot-de-manskliga-rattigheterna/
Mats Larsson
  • 22:43, 06 december 2009 | 
  • Anmäl
( I fall url:en inte funkar kan man läsa det följande klistretade innehållet):

Från den följande url:en:
http://processjuridik.wordpress.com/2009/09/23/jobb-och-utvecklingsgarantins-fas-3-kan-vara-brott-mot-de-manskliga-rattigheterna/

Jobb- och utvecklingsgarantins fas 3 kan vara brott mot de mänskliga rättigheterna

För de som omfattas av åtgärder i jobb- och utvecklingsgarantin gäller bestämmelserna i förordningen (2007:414) om jobb- och utvecklingsgarantin. Det intressanta med den här förordningen är för det första att den är vagt skriven, och för det andra att det råder fullföljdsförbud enligt 22 a § i förordningen. När det gäller tvångssysselsättning för socialbidragstagare var politikerna inne på resonemanget om tvångsarbete enligt den europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. (se prop. 1996/97:124, s. 172)

Det man tänkte på var artikel 4 i konventionen som handlar just om tvångsarbete. Såhär står det i artikeln som Sverige är förpliktat att följa:

Artikel 4 – Förbud mot slaveri och tvångsarbete
1. Ingen får hållas i slaveri eller träldom.
2. Ingen får tvingas att utföra tvångsarbete eller annat påtvingat arbete.
3. Med ”tvångsarbete eller annat påtvingat arbete” enligt denna artikel förstås inte
a) arbete som vanligtvis utkrävs av den som är frihetsberövad i enlighet med bestämmelserna i artikel 5 i denna konvention eller som är villkorligt frigiven från sådant frihetsberövande,
b) tjänstgöring av militär art eller, i länder där samvetsbetänkligheter mot sådan tjänstgöring beaktas, tjänstgöring som i dessa fall utkrävs i stället för militär värnpliktstjänstgöring,
c) tjänstgöring som utkrävs när nödläge eller olycka hotar samhällets existens eller välfärd,
d) arbete eller tjänstgöring som ingår i de normala medborgerliga skyldigheterna.

Enligt punkt 3 utgörs inte påtvingat arbete utan ersättning eller sådant arbete med usla ersättningar något undantag. I rättsfallet van der Mussele ./. Belgien, Ser. A Vol. 70 prövade Europadomstolen i Strasbourg frågan med utgångspunkt i ILO–konventionen nr. 29 om tvångsarbete m.m. och prövade därvid om arbetet hade utkrävts under hot om straff samt om klaganden kunde anses ha utfört arbetet frivilligt. Rättsfallet ställer alltså upp två rekvisit för att vara tillämplig. Dels sanktionsrekvisitet, dels frivillighetsrekvisitet.

Fallet, som prövades med utgångspunkt i ILO-konventionen nr 29, gällde en advokat som tvingades utföra arbete utan ersättning, och vid underlåtenhet hade inträde i det belgiska advokatsamfundet inte varit möjligt. Sanktionsrekvisitet ansågs vara uppfyllt eftersom klaganden löpte risk att inte bli antagen som medlem av det belgiska advokatsamfundet om han vägrade utföra arbetet. När det gällde frivillighetsrekvisitet fann domstolen att det faktum att klaganden vetat om kravet på obetalt arbete inte automatiskt medförde att han godtagit detta. Istället gjorde man en proportionalitetsbedömning varvid man ”prövade om den börda klaganden ålades genom kravet på obetalt arbete stod i rimlig proportion till fördelen av att vara verksam som advokat och om man i ljuset därav kunde tala om frivilligt arbete.” (se Infolex, not 12 till SFS 1994:1219, 2000 som alltjämt torde äga juridisk giltighet) Det är den här proportionalitetsbedömningen som är lite oklar vad gäller tvångsmässig sysselsättning för socialbidragstagare och för de i jobb- och utvecklingsgarantins fas 3.

Eftersom det råder fullföljdsförbud enligt 22 a § förordningen (2007:414) om jobb- och utvecklingsgarantin så måste man juridiskt sett angripa problemet med hänvisning till 3 § andra stycket förvaltningslagen (1986:223) och då under åberopande av brott mot artikel 4 i konventionen samt under åberopande av de formella reglerna i artikel 6 (rätten till domstolsprövning, som svwenska staten kommer att göra gällande giltighet endast vid ekonomiska förmåner, men detta resonemanget är juridiskt sett tveksamt) och artikel 13 (rätt till ett effektivt rättsmedel).

Eftersom man enligt artikel 35 punkt 1 i konventionen måste uttömma alla nationella rättsmedel (genom länsrätt, kammarrätt och regeringsrätten då beslut av arbetsförmedlingen är ett förvaltningsbeslut), är det alltså lämpligt att man åberopar konventionen redan i sitt överklagande. Efter sista instans avslagit överklagandet utan att beakta konventionen på det sätt man åberopat, har man sex månader på sig att klaga hos Europadomstolen i Strasbourg, detta också enligt artikel 35 punkt 1 i konventionen. Hur man går till väga med ett klagomål i övrigt framgår av domstolens hemsida. Klicka på Applicants, där finns sedan ytterligare länkar samt information på svenska, vad man ska tänka på vid klagomål. Enligt artikel 34 är det möjligt att göra en gruppanmälan av enskilda som känner sig drabbade av konventionsbrott.

Man får också ta i beaktande att man riskerar att få betala en del kostnader enligt domstolsstadgan (Rules of Court). Detta gäller tex
Mats Larsson
  • 17:53, 07 december 2009 | 
  • Anmäld
(Allt fick inte komma på platsen på den ovanstånde så här är resten):

Man får också ta i beaktande att man riskerar att få betala en del kostnader enligt domstolsstadgan (Rules of Court). Detta gäller tex. kostnader för vittnen och sakkunniga som man själv åberopar enligt regel A5 punkt 6 på sidan 53. Det finns också begränsade möjligheter till rättshjälp via domstolen, enligt regel 92-93 på sidan 46. De rättsföljder som kan bli aktuella vid konventionsbrott kan man läsa om på sidan 63 och framåt, bla. skadestånd (damages). Jämför artikel 41 i konventionen.
Anette Höiland
  • 00:17, 30 december 2009 | 
  • Anmäl
Den 30 oktober 2009 skickade jag in en fallbeskrivning till Centrum för Rättvisa. Med syfte att anmäla den svenska staten, vad gäller rättighetskränkning av gruppen långtidsarbetslösa som är i fas tre. Kränkningen av de mänskliga rättigheterna omfattar följande tre punkter:
1. Lag (1994:1219) om den europeiska konventionen angående skydd för mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. Artikel 4 - Förbud mot slaveri och tvångsarbete. Punkt 2. Ingen får tvingas att utföra tvångsarbete eller annat påtvingat arbete. Hänvisning till stycke 12 och målet van der Mussele mot Belgien, Ser. A Vol. 70.
2. Kränkande särbehandling av gruppen långtidsarbetslösa som är i fas 3.
3. Lönediskriminering av fas 3:or med skadeståndsanspråk, riktad direkt till den svenska staten (fas 3:an är i statens tjänst och därmed kan man i praktiken se staten som fas 3:ans arbetsgivare).
Till Mats. Om du är intresserad av den fullständiga fallbeskrivningen på min anmälan mot den svenska staten och svaret jag fick från Centrum för Rättvisa, kan du kontakta mig. Jusektidningen har mina kontaktuppgifter.

Anette Höiland
Karlstad
Anvisad
  • 18:07, 01 januari 2010 | 
  • Anmäl
Tack Anette, vi är många som är drabbade .Drygt 11000 är inne i fas 3 .Och fler lär det bli. Skall det vara så svårt - rentav omöjligt -att vi i fas 3 jobbare organiserar oss för att göra gemensam sak? Åtminstone virtuellt? Internet- och Facebookåldern borde även arbetslösa kunna finna varandra!
Moa
  • 18:59, 01 januari 2010 | 
  • Anmäl
www.anstallningslos.se
Ludde
  • 21:41, 04 januari 2010 | 
  • Anmäl
Tack för denna info om hur läget ser ut i vårt land. Nu börjar det fasen bli dags för gemene man att göra uppror mot de här knasiga reglerna som fördjupar klyftorna på det här förnedrande sättet! Ingen kan väl tycka att det här är ok att människor utnyttjas på detta sätt?!?!? Jobbar man ska man ha en skälig lön, jobbar man ska man ha jobbskatteavdrag. Det var så regeringen lanserade arbetslinjen, att det ska löna sig att arbeta. Detta talar helt emot det. Hur länge ska den här regeringen få fortsätta förstöra människors liv? Är det inte dags att säga ifrån på skarpen. Ska vi bara acceptera det här? Vem som helst kan hamna utanför systemet via arbetslöshet eller sjukdom. Detta börjar alltmer likna länder med lägre standard. Har vi verkligen inte råd att ge människor en inkomst de kan leva på.
Cecilia Andersson
  • 03:23, 27 januari 2010 | 
  • Anmäl
Ja, tack Anette! Jag har också fått denna information om fas 1-3...och jag har ju inte ens kommit ut på arbetsmarknaden trots högskoleutb. osv...i och med regeringens borttagande av möjlighet till a-kassa efter avslutade studier...utan blev hänvisad direkt till soc efter examina då det inte fanns jobb att tillgå.

Är man på jobbtorg och har socbidrag så får man INTE högre ersättning om man går in i de olika faserna i jobb och utvecklingsgarantin, men man kan tacka nej enligt socialtjänstlagen om man är 25 år el äldre och har utbildning...då kan man Inte tvingas in i dessa olika faser för att kompetenshöja sig i och med att man redan har utbildning.
Detta råder jag alla att kolla upp i socialtjänstlagen. Man har dessutom rätt till socialbidrag eller ekonomiskt bistånd enbart som svensk medborgare som kvalificering. Dessa jobb som de vill att man utför gratis...är att likna vid slavarbete...eller statararbete...livegen helt enkelt.

Jag är tyvärr bara en lekman inom juridiken...kan slå i lagbok o tolka texter bra men tyvärr ej utbildad jurist. Detta bör tas upp till JO...i vissa kommuner finns det gratis avokatrådgivning 15 minuter...man skulle kanske ta upp det där?
Vi långtidsarbetslösa får ju inte ens våra bidrag utbetalda i tid så att vi kan betala hyror o mat...i tid!!! Vi måste göra något,,,detta är inte mänskligt! Jag vägrar bli behandlad på det här viset och det ska ingen annan bli heller.. Det är emot de mänskliga rättigheterna! Nu är det dags att säga ifrån på skarpen, medmänniskor!
trött
  • 01:54, 03 februari 2010 | 
  • Anmäl
Jag har jobbat 4 månader i fas 3. Detta vansinniga namn. Först tungt ordinarie arbete på en avdelning med mottagning av stora varor, vagnar som väger flera hundra kilo mm. Fick ischiasbesvär ned till fötterna som tur var gick bort sen efter en månad. Jag fick efterhand eget ansvar för en annan avdelning där jag tar emot, rekonditionerar och saluför varor och även talar med kunder. Jag gör alltså helt riktigt arbete som görs ändå. Jag tror bestämt och närmast övertygat att jag har tillfört mer intäkter än mot andra som gjort tidigare det jag gör. Dom har haft många praktikanter där innan. Jag har skrivit till Uppdrag granskning om detta, som exempel.
Jag får 223kr per dag. Stället jag är på, får 225. Det heter att det ska täcka handledarkostnader, nåt så dumt får man leta efter. Jag har i stort klarat mig själv men även fått hjälpa till på den avdelning jag först var på, då en del andra som jobbar där inte har kommit, så ofta har jag haft dubbelt arbete, med mkt stress, jag har mått dåligt och fått tröttattacker efter att jag slutat och gått hem. Jag har av vissa personer där fått tykna tillsägelser, och av de andra är jag mkt omtyckt och de tycker att jag är jätteschysst etc. Men några tuppar där har gnällt på mig, mest pga att jag sagt ifrån om att jag inte är nån som bara kan dirigeras om dom tror det.
Min s k af-handläggare vet om att jag har jobbat ordinarie arbete men har inte kommenterat det.

Jag ska försöka söka mig på ställen som jag själv finner, för att fråga om riktigt betalt lönejobb. Komma bort därifrån.
Monica Andersson
  • 19:52, 10 februari 2010 | 
  • Anmäl
Hej!



Jag känner att jag MÅSTE berätta om min livssitutation nu som arbetslös och hur systemet slår på dom som redan ligger. Jag är en 44 åring som har varit arbetslös drygt i 2 år nu. Jobbade som receptionist på en skola i 2 år och därefter har jag gått på olika jobbaktiviteter som AF har ordnat till mig utan något som helst resultat. Under tiden har jag haft aktivitetsstöd från FK på 65% av lönen jag hade på senaste arbetet. Jag har sökt hundratals jobb under tiden men tyvärr har min CV inte stuckit ut alls och/ eller inte haft pennans makt. Så någon anställningsintervju har jag aldrig kommit till. Nu har jag kommit in i en s.k fas 3 på aktivitetsstödet vilket innebär att jag kommer att få ett arbete på högst 2 år där jag kommer att uppbära lika lite som jag har haft dom sista 2 åren. Men ändå arbeta 8 tim/dag och om det skulle behövas t.o.m betala busskortet själv. Jag garanterar att jag inte på något sett har nedsatt arbetsförmåga eller är udda på något sätt. Har alltid varit omtyckt på mina arbeten och skött mina arbetsuppgifter...Till vilken nytta?? Nu sitter jag här med en ekonomi som inte finns och sååå nära man kan komma ett sammanbrott. Jag har absolut inget människovärde kvar, känner inte nån lust att leva längre kort sagt mitt liv är slut.





Är det detta som jag förtjänar??



En liten liten människa utan något hopp alls kvar....



Hjälp mig nån....



Mvh Monica Andersson



Malmö den 10/2




trötter
  • 20:13, 28 februari 2010 | 
  • Anmäl
Monica, om du vill så kan du skriva till mig och "gnälla" lite gemensamt, och lyssna. Men jag vill skriva hur jag bara själv försökt tänka för att vända på det. Skriver du? Jag hoppas du ser här igen

skriv till
nis5se5sson@yahoo.com

Och ta bort 5-orna ovan, så blir det den riktiga epostadressen som jag gjordde för detta syfte.
Fasan i Uppsala
  • 15:05, 08 mars 2010 | 
  • Anmäl
Jag är själv en "fasan" i FAS 3. Läst alla insändare och känner igen mig i många av de insända artiklarna.
Vad jag skulle vilja veta är om arbetsgivaren får ta emot hur många som helst? Där jag är finns det ca 30 "fasaner". Mycket pengar dessa aktörer in! Finns det inga begränsningar för detta. Hur ska de redovisa sina inkomster som de får, tjänster är ju är att de tar bort oss från arbetsmarknaden. Och vi jobbar gratis. För arbetsförmedlingen är ju bara glada att vi har "försvunnit" ur statistiken.
Vad regeringer glömmer att att vi är individer och inte produkter.
Jobba heltid med den sämsta lönen i landet utan införkännad semester ersättning. Vi har ju rätt att få 4 veckor lediga per år - det ska vi vara tacksamma för! Vad hjälper det när man inte ens har pengar att överleva per månad!

Efterlyser att vi "fasaner" startar ett upprop men behöver hjälp. Försökt med media men ingen vill möta oss arbetslösa verkar det som. Och ändå är det val-år i år.

Ge oss pengar så man får lite mera självkänsla för det jobb man ska utföra.

Eva
  • 02:07, 30 april 2010 | 
  • Anmäl
Förstår inte att det är så tyst om detta från politiker och fackligt håll.
Det är ju ett sådant utnyttjande av människor och kommer att påverka hela arbetsmarknaden. Vem vill anställa när man kan få betalt för att få "jobbet gjort" och för att använda arbetslösa som råvaror, i div. projekt och jobbfabriker.
Politiskt har röd-gröna mycket att vinna på, ju fler som får upp ögonen för detta som händer här år 2010

Vill du veta mer, eller bara "träffa" andra i samma situation. Sök efter "fas 3," grupper på FB. Vi är många som skriver om våra erfarenheter där
Mats Larsson
  • 23:15, 13 juni 2010 | 
  • Anmäl
Förslag : Jobb åt alla

De framgångar som har hänt i Sverige har hänt då politiska partier skapades, då folk i Sverige fick rösträtt och demokratin skapades vilka gav upphov till nya sociala begrepp skapades och sociala framgångar har hänt i landet. Arbetsgivarna , arbetarna och till och med arbetssökarna fanns även tidigare innan de ändringarna skett i Sverige , men detta kunde inte skapa sådana framgångar i landet som man har kunnat uppnå tillsammans med rösträtt , demokrati, de nya sociala begreppen och friheten . Samma sak kan ännu göra så ett att ett land som Sverige bli ännu mer framgångsrikare. Så det är inte förhållandet mellan arbetsgivarna och arbetskrafter som orsaken till detta utan detta kan funka bättre och ge upphov till ett bättre resultat ( ett ännu mer framgångsrikare land ) då mänskligheten respekteras mer i samhället och samhället kan faktiskt funka som en enda enhet, och inte som separata delar. Tyvärr ser den borgerliga regeringen samhället som separata delar , en del är långtidsarbetslös som måste behandlas som slavar. De som arbetar måste arbeta i stress ( vissa arbetar även mer än 8 timmar för att kunna klarar sina jobb och de begär inte om extra lön för de extra timmarna eftersom de inte vill förlorar sina arbete ). Antingen är man en arbetsgivare eller en arbetskraft åt arbetsgivarna och de arbetskrafterna måste tjänstgöra arbetsgivarna. Arbetsgivarna kräver ännu mer och arbetarna måste konkurrera ännu mer med varandra för ett jobb och detta fortsätter så att till sist arbetarna , arbetssökarna måste slita sig ihjäl för arbetsgivarna. Detta är helt och hållet fel. Detta kommer att skada samhället och ett skadad samhälle kan inte uppnå framgångar. Problemet kommer att bli större och större. Vi ser att tidigare hade vi samma problem och nu är det problemet ännu större. Nej, låt oss stoppa det gamla spelet mellan arbetsgivarna och arbetskrafter. Det är ju att både arbetskrafter och arbetsgivarna behöves att finnas i ett land , men detta är inte själva orsaken till att ett land lyckas. Ett samhälle räddas genom att samhället anpassar sig med den nuvarande tiden och räddar sig från de tidigare gamla reglerna som inte anpassar sig med den nuvarande situationen i världen. Problemet med arbetslösheten kan faktiskt lösas .

Men lösningen funkar inte alls som ett enda förslag, utan det är individuellt. Det är olika förslag för olika individuella fall. Man måste erbjuda ett förslag för ett fall och ett annat för ett annat fall. Man kan t.ex. höja arbetstiden för ett företag från 8 timmar till 10 timmar så att två 5 timmars arbetsgrupper skapas, då kan företaget acceptera två gånger större arbetare och till och med få ett bättre resultat och bättre produkter ty en arbetare på heltid ( 8 timmar / vardag ) kan inte erbjuda samma bra arbete i de sista timmarna som de första timmarna. Men detta kan kanske funka i vissa företag. Ett annat lösning kan vara att minska arbetstiderna från 8 timmar till 6 timmar och då skapas arbete i landet . T.ex. ett företag som har 8 st anställda ( 8 timmar / vardag ) kan nu ha 10 st anställda ( 6 timmar/ vardag ) så kommer arbetslösheten lösas helt och hållet. Men detta förslag kan också funka i vissa företag. Egentligen måste man kämpa emot egoismen i landet och gör så att folket förstå att detta är ett samhälle och inte någon möjlighet till att en privat person försöka få ett bättre liv genom att de andra hamnar bli arbetslösa och t.o.m. behandlas som slavar p.g.a. Fas 3 i jobb- och utvecklingsgarantin . Det är bara ett samhälle i ett land som kan ge upphov till framgångar i landet. Ett splittrade samhälle på det sätt som nu kan inte ge upphov till framgångar i landet på samma sätt som tidigare. Tyvärr fortsätter de partierna som finns i Sverige att lösa problemet med ett enda gammalt sätt som tidigare . Antingen finns det en borgerlig regering ( den högra sidan ) där utnyttjas de arbetslösa som gratis arbetskrafter eller ( den vänstra sidan ) man hamnar i någon form av utbildning eller någon annat arbetsmarknads åtgärd ( någon annan sysselsättning ) som kommer ändå inte ledas till något arbete. Liksom att de partierna har förlorat sina förmåga att inse förändringarna i världen och t.o.m. inser inte de orsaker som gav upphov till att Sverige blev ett lyckade land och det är därför vill jag gärna få diskutera saken med politikerna så att kunna ha någon positivt påverkning i detta sammanhanget. Lösningen till arbetslösheten liknar ett pussel som består av många bitar. Jag har vissa av de bitarna och därför kan inse den del som kanske de andra inte kan inse. Men om de personer sam har de olika bitarna samlas tillsammans då kan de inse hela bilden och kan då lösa problemet. Precis på samma sätt som ett framgångsrik samhälle funkar.

Världen är förändrade och kommer att ändras ännu mer. Men vi kan inte fortsätta på samma spel som fanns från tidigare mellan arbetsgivarna och arbetarna. Vi behöver ett nytt begrepp om livet. Det borde inte vara alls så att
Riktiga jobb
  • 12:39, 09 augusti 2010 | 
  • Anmäl
Fas 3 är en slutation eller förvaringsplats, möjligheter att söka jobb är begränsad, man blir låst, hanteras som "ägodel"! Arbetsgivaren slipper anställa och får bidrag för jobb som de själva inte vill utföra, en förnedring för den arbetssökande som inte lyckats finna jobb. Det vore bättre med ex. datortek där tillgång till dator och aktivt stöd kan leda till konkreta, riktiga jobb. Sluta hanter människor som boskap!
Allan P3
  • 20:13, 15 augusti 2010 | 
  • Anmäl
Nej ! Det finns INGEN advokat som vill detta ! Jag sökte hjälp för en person som uppbar socialbidrag (§6) där det var upprörande brister i bedömningen. (som lokal fritidspolitiker) BEHÖVER jag skriva att inte EN av de över 20 st Advokater jag ringde till, VILLE ta sig an detta mål (med Länsrätten) ! FLERA av de jag talade med hade ERFARENHET av liknande mål och sa att det var "hopplöst och avgjort på förhand" samt att de aldrig blev erkända det arvode de ansåg skäligt !
FRÅGAN ÄR
ÄR det verkligen så här, generellt i Sverige ?
Jag börjar förstå hur de "papperslösa" har det .......men VAR tog "rättstryggheten" vägen ???
Svara gärna här eller till min e-post som red. har
Mvh
R
  • 15:18, 25 augusti 2010 | 
  • Anmäl
Hej. Bit ihop och sök svartjobb. Det ger mer pengar än dom genom AF. Är själv 58 och för gammal för arbetsgivarna Vad göra, hita ungdomskällan eller?
Fas3
  • 17:05, 26 augusti 2010 | 
  • Anmäld
Fått förlängning för ett år till, jobbar som handledare - lärare för SFI, Anordnaren är nöjd. Jobbet i Fas3 kommer aldrig att ge mig ett jobb eller referenser, för att jag har helt annan utbildning och yrkesbana och bakgrund.. Hur förhåller sig detta till syftet med Fas3: att så fort som möjligt komma tillbaka till arbetsmarknaden? Jag gör så gott jag kann men en yrkeslärare skulle vara lämpligast än jag TreFasare
http://fas3job.wordpress.com/2010/08/15/ditt-ansvar-som-anordnare-av-fas-3-plats/
Peter
  • 14:37, 03 september 2010 | 
  • Anmäl
Arbetslösa i fas 3 som utnyttjas som gratis arbetskraft uppmanas att göra en anmälan av "Arbetsförmedlingen" och regeringen till FN samt Europadomstolen för brott mot dom mänskliga rättigheterna!

I FN:s artikel 4 står följande -

Artikel 4
Ingen får hållas i slaveri eller träldom; slaveri och slavhandel i alla dess former skall vara förbjudna.
" (http://sv.wikipedia.org/wiki/FN:s_universella_deklaration_om_de_m%C3%A4nskliga_r%C3%A4ttigheterna)



Fas3 jobbare
  • 19:14, 04 september 2010 | 
  • Anmäl
Frågan om lagligheten av FAS 3 och den rättslöshet som de som placeras där utsätts för. Det finns i den svenska lagstiftningen att alla former av angrepp på person, ära och heder är helt förbjudet.
Den enskilda individens rättssäkerhet har alltid företräde framför statens intressen FAS 3- dumpas arbetsösa på arbetsmark...nadens slutstation varifrån nästan ingen kommer ut levande.
Är det inte en fråga som fackföreningarna borde engagera sig i och se till att den som deltar i arbetsmarknadspolitiska åtgärder har villkor som inte är diskriminerande ?
Stefan Pettersson
  • 14:30, 11 september 2010 | 
  • Anmäl
En mycket bra artikel som talar klarspråk. Tydligare än så här kan det knappast bli. Jag är själv i FAS 3. Jag har nu blivit placerad på min andra "arbetsplats" och jag har fått tre artiklar i Smålandsposten kring det här med att vara arbetssökande d v s arbetslös och vilket resursslöseri det är med både kompetent arbetskraft som blir utnyttjad i olika suspekta jobbprojekt. Det liknar mest MLM, ett pyramiduppläg där ett fåtal i toppen tjänar pengar på dem som hoppats på en utväg ur arbetslösheten och som ges ett hopp om en framtid i dessa jobbprojekt som sedermera visar sig vara "Luftslott som sprängdes"....
AF blundar för det hela, tycks det, och ger fortsatt pengar till dessa projekt som är ren Win-Win ur arbetsgivarens synvinkel. Det gör mig bedrövad att se dessa människor utnyttjas och bli lovade både anställningar och annat genom att de gör ett jobb som de till en början tror på men sedan förstår att det ej kommer att leda till något alls...Stoppa detta i tid och fram med alla dem som seriöst vill hjälpa denna utsatta skara människor i arbetslöshetens tecken.
Förbannad
  • 12:59, 11 oktober 2010 | 
  • Anmäl
En till som är drabbad

Märkligt nog så gick jag en utbildning som anordnades på uppdrag av kommun och näringsliv, eftersom det fanns en sån enorm efterfrågan-stod det i utbildningsinformationen. Pang, så kom finanskrisen-inget som man som gräsrot kan göra så mycket åt. Jag tog låglönejobb inom vården och i dag har jag gått in i fas 3. Det känns för jävligt att man som CSN-återbetalare och högutbildad nu ska behöva Slava för 6500 kr i månaden!! Har nyss lyckats fixa ett jobb som är 2 dagar i veckan-men all övrig tid förväntas jag underteckna ett slavkontrakt, som är ljusår i från en löntagares värdighet. Jag kommer att tacka nej och ju fler som gör det-så kanske politikerna fattar, att deras feodalpolitik inte är korrekt 2010.
Avskaffa eländet och Fråga vad den arbetslöse behöver i stället.
Annette i Uddevalla
  • 09:32, 13 oktober 2010 | 
  • Anmäld
Snacka om att vara lyckligt ovetande fram till idag!!! När jag läser artikeln Anette skrivit samt alla kommentarer känner jag en stark känsla av olust. Jag får erkänna att jag har dålig koll på HELA arbetsmarknadspolitiken trots att jag till fullo stöttar nuvarande regering.
Jag som chef deltar inte och kommer inte att delta i en åtgärd som fas tre.
De företag som använder sig av denna arbetsmarknadsåtgärd känner förmodligen inget samhällsansvar. När det är uppenbart att arbetskraften behövs på arbetsplatsen ska den täckas av en anställning. Anställning i form av fast, visstid eller inhyrning. Jag bidrar inte till slavarbete!!!
En uppmaning till alla chefer som har "underställd" personal som arbetar i denna åtgärd: BRYT!!! Anställ istället som sig bör!
Agrajag
  • 14:06, 23 oktober 2010 | 
  • Anmäl
Hoppas jag inte hinner hamna i fas 3 innan jag hittar praktik eller arbete, annars kan jag ju glädja mig åt att de höjt hastigheten för förbipasserande tåg i min hemstad......

//Agrajag
TreFasare
  • 22:38, 12 november 2010 | 
  • Anmäl
Se och häpna...
Arbetslös polisanmäls för kritik
http://svtplay.se/v/2233036/arbetslos_polisanmals_for_kritik
hans
  • 16:12, 05 december 2010 | 
  • Anmäld
Hej!Jag är också inskriven i fas tre.Men det har gått så långt att jag får vara hemma i 4 år med den ersättningen som jag har.Jag tackar politikerna i detta land.Nu kan man arbeta svart plus att man får betalt av staten för arbetgivarna vill hest slippa betala skatt.Jag tycker att de beslut som har fattas av regeringen är jätte kloka!Jag skrev till berörda ministrar före 2006 och fick svar 2010 i september så man ser ju vilken postgång som finns på regeringskansliet det är ju underbart viket förhållande politikerna har till os medborgare.
Hur dumma tror de att vi är egentligen.Jag förespråkar att det kanske vore bättre med ett inbördeskrig så att vi fick rensa upp i de här samhälle.framför med rättvisa i detta samhället
Leo
  • 20:49, 10 december 2010 | 
  • Anmäld
Hör efter med Leif Silbersky, men han företräder väl förr staten...
Hans signum är ju att släppa ut de, som samhället behöver låsa in!
Patrik
  • 08:59, 11 januari 2011 | 
  • Anmäl
Arbetsgivaren visar en så stor ovilja att anställa att denna måste ha betalt för att ha en långtidsarbetslös. Ja då tycker man ju inte att problemet ligger hos den som söker jobb. Nej, vi är inte människor av kött och blod, i Reinfeldts sverige är vi arbetskraft och som människa underornad detta. Statsministerns kommentar på varför M inte tänker samarbeta med SD:

”-Vi står upp för arbetskraftsinvandring och att utrikesfödda ska komma in på arbetsmarknaden – inte åka ut ur landet. Vi kan inte acceptera att samarbeta med SD.”

Här är inte invandrare människor, utan arbetskraft i Reinfeldt ögon. Att vi förlorar arbetskraft är problemet. Det centrala i hans synsätt verkar inte vara männoskorna av just kött och blod, utan arbetskraften, produktiviteten, ekonomin.
marita
  • 19:33, 13 januari 2011 | 
  • Anmäl
har tre olika jobb dagis(tim vikarie), butik(Fast 1ggr vecka ) ,kokerska (vid behov), är med i fas tre får 170 kronor resten av tiden när jag är arbetslös. vet aldrig när jag skall jobba vet aldrig när jag skall gå till fas 3 jobbet detta ger mig en ökad kostnad att jag alltid får ringa till fas 3 jobbet månadskortet till fas 3 ska ju också betalas själv på 170 kronor om dan ja detta är slavarbete för den som inte har a-kassa och har en bra dagpenning.Om jag nu skulle bli sjuk när jag har arbete får jag 170 kronor om dagen för att jag är med i fas 3 fastän jag skulle ha haft en lön man straffas för man är med i fas 3 .ja slopa fas 3, starta så att man kan få utbildning en hjälp in i framtiden istället.
Micha
  • 14:31, 05 februari 2011 | 
  • Anmäld
Sjölvklart kan du få både intyg på det arbete du utfört ubnder din tid hos anordnaren och likaså använda anordnaren som referent.
Och ekonomisk ersättning har du ju.
Du har väldigt lite om du inte tillhört arbetslöshetskassa- men om du gjort det har du 64% av din lön i aktivitetsersättning.
Håller med om att det är lågt.....men det är inte så att du arbetar UTAN ersättning.

En anordnare som satt sig in i villkoren
Fasar_för_famtiden
  • 15:17, 21 juni 2011 | 
  • Anmäl
Hej alla!
Läser om många beklagansvärda öden här.
Själv har jag nu kommit in i fas 3 och ska nu klara mig
med 0kr/månad!! I fas 1 o. 2 fick jag aktivitetsstöd 181kr/dag
(efter skatt) och sen kompletterande försörjningsstöd för att
komma upp till minimum-nivå. I april försvann försörjningsstödet
varpå aktivitetsstödet ungefär räckte till boendekostnaden. Nu
efter 450dagar fås alltså 0kr. Man kan undra vilket incitament
det ger för att vara med i fas3!!! Jag har förstås överklagat till
Förvaltningsdomstolen men som någon skrev här, där är det
redan förutbestämt hur det ska gå (dvs. inte bra). Kommunens förslag
är att jag ska bli hemlös, dvs. sälja enda tillgången jag har.
Måste man börja med någon kriminell verksamhet (rån,inbrott)?
tyvärr har jag ingen träning på det!
Någon skrev "söka svartjobb", finns det någon förmedling för det
Lajsa
  • 00:34, 26 augusti 2011 | 
  • Anmäl
Dessutom får du köpa dyra busskort för att komma till arbetsplatsen. Som att betala för att man jobbar, när vi ändå har så försvinnande litet bidrag
Fd utnyttjad fas 3-arbetare.
  • 09:25, 25 november 2011 | 
  • Anmäl
Tack för ännu en artikel, och nu drygt två år efter att artikeln skrevs är läget statiskt och oförändrat. Detta har nog öppnat upp ett intresse hos mig för hur värderingar kan ändras i samhälle och s k politik, och ta plats inom samhällsekonomin, per mest hänsyn till dem som redan har det bra och mår bra av att kränka arbetslösa. Att en borgerlig regering skulle kunna genomföra något som detta hade aldrig gått att tro före Reinfeldts tid. De övriga partierna har undergivande stått tysta bredvid Reinfeldt, Engström och Tobé m fl, och detta blir väl något att studera i socialpsykologisk mening.

Jag har under en tid arbetat med att öka informationen på internet om fas3 och arbetsförmedlingen och jag har ju sett hur mycket som redan står skrivet. Min förhoppning är att när folk söker påarbetsförmedlingen, så är det inte arbetsförmedlingens sidor som ska komma fram utan artiklar som denna, så att fler får reda på detta totalt befängda system.

Jag har själv arbetat inom fas 3, på ett företag med fullt ansvar för egen avdelning, mot kunder, inkommande gods, varurekonditionering, service mm mm. Ett jobb som egentligen motsvarade minst 25000/mån. Blev jag anställd? Nej, de ville i girighet inte anställa, de ville ha annat folk att sätta i "praktik", trots min kompetens och snabbhet.

Arbetsliv

  • 23 oktober

Tema

  • 23 oktober

Porträttet

  • 23 oktober

Nyheter

  • 23 oktober

NOTISER

  • 4 juli

INLEDAREN

Ann Marie Bergström, chefredaktör.

Läs chefredaktör Ann Marie Bergströms inledare.

WEBBFRÅGAN

Jusek fick fler medlemmar 2011. Har du värvat en ny medlem någon gång?



NOTISER

Mer än hälften av de svenska männen har arbetsuppgifter som kan utföras på distans, ...

250

Så många personer planerar revisionsföretaget Ernst & Young att utvidga sin svenska ...
Högutbildade och unga får mest utbildning på arbetet. Det visar en undersökning av ...
Efterfrågan på arbetskraft kommer att öka med 200 000 personer fram till år 2020. Tre ...

DEBATT

Objektifierad man

I det nya numret av tidningen har ni en blänkare på sidan 10 med rubriken "erfarna ...

Läs fler debattinlägg

GÄSTKRÖNIKAN

Jan Jörnmark.

Ekonomhistorikern Jan Jörnmark om Saabs konkurs.

ARTIKELKOMMENTARER

Ann-Marie; kan du utveckla ditt resonemang kring att bilden på sid 10 inte är sexism??? Hur kan en reaktion på detta tolkas som att dess syfte är att ..

Svar: Syftet med redigeringen är att dra uppmärksamhet, i det här fallet till notisen om arbetsmarknadssituationen för några av Juseks medlemsgrupper. Bar ..

Vilken fantastiskt sexistisk bild + text på s 10 i månadens nummer. Jag antar att vi får se en naken kvinna med undertexten ”het” i nästa nummer?

Skärp er!

FRÅGA KARRIÄRCOACHEN

Ulrika Husmark.

Fråga: Jag är en student som snart är klar med min utbildning och som ...

PÅ NYTT JOBB

  • Roger Wier,

  • är en av sju nya delägare på Settervalls advokatbyrå.

RECENSIONER

Europas stålbad.

Björn Elmbrant: Europas stålbad.

Philip Zandén som Olof Palme.

Strålande Palmegestaltning av Philip Zandén.

JAG HAMNADE ...

… på ett seminarium om så kallad it-stress som arbetsmiljöföreningen Prevent nyligen ...

Annons